Byskola

52_1-T-700

Efter många besök i byn Las Claritas så fick jag äntligen besöka byns skola. Det var inte lätt att få se och veta lite mer om skolan. Men tack vare Nikita, som var barn i den familj som hjälpte till med att tolka på den arbetsplats som två svenskar arbetade på, så gick det till slut.

Jag vet inte om det fanns en rädsla över att jag som var från annat land skulle få veta något som inte var lämpligt eller om det var bara för att jag själv arbetar inom skolan, eftersom Nikita hade försökt ett flertal gånger. Den dag då jag fick besöka skolan så fanns varken lärare eller rektor på plats och det var mest skolbarn i 12-14 års ålder där. Vissa dagar var det också svårt med att veta om eleverna skulle ha någon lärare på plats, ibland kom det lärare och ibland inte, tycket lärarna att det var något som inte passade så gick dom bara därifrån. Jag fick en känsla av att det inte fanns någon struktur och inga arbetsregler som styrdes upp. Det kan ha berott på att det var en liten by i regnskogsområdet långt från civilisationens struktur eller om det berodde på något annat som jag inte fick vetskap om.

Det här var ett av klassrummen och det var här Nikita hade sina teoretiska lektioner. Ute på skolområdet arbetade elever med att gräva upp land för att så grönsaker och frukt. Det var också aktiviteter med att måla och arbetar med att bygga modeller av papper. Nikita berättade att de fick köpa allt material själva så som skrivböcker, pennor, böcker och vad de för övrigt behövde. Eleverna använder skoluniform som var ljusblå skjorta och till den en blå kjol eller byxor, även jeans användes av många elever.

Men framförallt så fanns det en enorm glädje bland eleverna och de ville verkligen visa vad de kunde..!! Så det var ett mycket intressant besök som jag var glad över att Nikita kunde hjälpa mig med..!!

Kommentera

