Trondheims kanal

Färdriktning-T-700

Trondheims kanal, eller kanske rättare Trondheims kanalhamn, byggdes under 1870-et och blev helt färdig 1884. Detta skedde genom att sandbankarna utanför staden fylldes upp och gjordes till kaj- och stationsområde. Hela området är en ö.
På havssidan av denna mer eller mindre konstgjorda ö byggdes kajer för havsgående fartygstrafik, och på insidan mot staden blev det kajer för båtar i lokaltrafik. Däremellan byggdes Trondheims centralstation.
I samband med att järnvägen byggdes om från smalspårig till bredspårig byggdes en klaffbro för järnvägen vid Skansen i väständan av kanalen. Denna klaffbro öppnades för trafik 1918, och det är Norges enda klaffbro för järnväg som ännu är i bruk.
I kanalens östända, nära utloppet i Nidelva, finns två klaffbroar för bilar. Dessa klaffbroar öppnas normalt inte, men det kan trots allt göras vid behov. Senast under sommaren 2007 då båtar inte kunde komma igenom den västra delen av kanalen på grund av tunnelbygge för en ny ringled runt hamnområdet.

Bilden är tagen i kanalens östända från klaffbron för bilar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: